Wednesday, February 4, 2009

Perak gov't collapses - BN claims power - Malaysiakini

Feb 4, 09 6.00pm

5.50pm: Opposition Leader Anwar Ibrahim accuses BN of trying to form government in Perak 'by hook or by crook'.

"We are pushing for a dissolution of the state assembly and fresh elections in the state. We must go back to the people and get a fresh mandate," he tells AFP.

"BN is trying to form the state government by hook or by crook - more by crook."

5.35pm: Mohd Nizar leaves the palace after meeting Sultan Azlan Shah. He tells reporters that he has informed the sultan of his request to dissolve the state assembly.

"It is now up to Tuanku (his highness)," he adds with a smile. The meeting lasted almost two hours.

5.08pm: 'PERAK GOVERNMENT FALLS'. Najib tells a press conference that Barisan Nasional has the support of the four former Pakatan Perak assemblypersons - three will be "BN-friendly" Independents, while Nasarudin will rejoin Umno.

Najib will meet the Perak Sultan as soon as possible. He says it is up to the sultan to decide on Nizar's request for dissolution of the assembly.

"All three state representatives - Jamaluddin, Osman and Hee - have submitted resignation letters to their former parties and have informed the sultan of their resignation.

"They have also given BN the mandate to select a new menteri besar for Perak."

Nasarudin denies the claim that he has been abducted.

Najib adds that under Article 16(6) of the Perak constitution, if the menteri besar loses the confidence of the assembly members, he is required to resign, together with all the exco members under him.

However the final decision now hinges on the Sultan of Perak - if he accedes to a Pakatan request for dissolution or allows BN to form the new government.

5.05pm: Mohd Nizar is still at Istana Kinta.

4.28pm: It is learnt that Bota representative Nasarudin Hashim is at the DPM's office, waiting to be introduced to the media by Najib.

slim majority in perak update 040209With Nasarudin's reversal of his defection, BN and its independent allies now have 31 seats against Pakatan Rakyat's 28.

4.25pm Jamaluddin Mohd Radzi, Osman Jailu and Hee Yit Foong are present at the DPM's office. It is believed that Najib will announce their entry into BN at his press conference.

4pm: DPM Najib Abdul Razak is expected to begin his press conference in Putrajaya soon.

3.50pm: Perak Menteri Besar Mohd Nizar Jamaluddin enters Istana Kinta to meet with Sultan Azlan Shah.

Related reports

PKR's new rep returns to Umno

1 comment:

Mohd said...

Haaa nak sangat main lompat2 kan.
Suke sangat nak suruh org lompat sana sini kan.
Dari tahun lepas dok sebok2 suh org lompat kan.
Skang nie org dah lompat.. sudah lah. ape lagi tak puas hati?

Sendiri punya Game terkene batang hidung sendiri.

Bila tak puas hati bawak, buat perhimpunan pi gaduh ngan polis.
Buat huru hara sana sini. Mana keamanan negara kita kalau mcm ni? kalau asyik nak berpolitik? Sampai kan kete Sultan pun kene blok.. isk isk isk. Kurang Hajar Tahap Melampau Langsung tidak menghormati Kuasa DIraja.

8 march dah lama berakhir, sudah2 la tuh berpolitik nak tarik sana tarik sini, lompat sana sini. tipu sana sini. Sudah2 lah tuh. kalau asyik nak politik kalau asyik nak gila kuasa bila nyaa nak buat kerja? Rakyat tetap kene carik makan, pk diri keluarga dan masa depan?

BUkan paklah atau anwar yg nak kasik rakyat makan. Rezki semua kami cari sendiri. Tapi kalau pemimpin tak adakan peluang meningkatkan peluang perniagaan, pembangunan ekonomi serta insan mcm mana rakyat dan negara nak maju?

Kalau asyik nak politik, kalau asyik nak undi, kalau asyik nak mandat. Mandat yg dah diberikan pun tatau jaga. Lepas tuh buat perhimunan resakser, lepas nih rusuhan, tak puas hati lagi buat mcm dulu kumpul ramai2 kat masjid negara mintak simpati.

BN dulu kalah 5 negeri takder pun buat perhimpunan? takde pun buat rusuhan? tapi kenapa PR suke benar mencipta rusuhan? menganggu ketenteraman org awam? Saya pun rakyat juga, saya pun ada hak juga untuk meminta semua keganasan dihentikan. Aku pun rakyat MALAYSIA juga. Saya tidak suka semua perkembangan ini. Nak lawan.. lawan di arena politik.

PR perak mula2 kata, Kerajaan mereka kukuh, tak kukuh pun.
mula2 jatuh mintak perkenan Sultan, Lepas tuh kata semuanya terpulang pada keputusan sultan, namun kini SUltan dah bagi keputusan. mereka Lawan pulak lagi.. ape punye jenis manusia kau org nih ha? Cakap tak pernahnya btol.

Semenjak kemunculan DSAI, ramai org telah mula kurang hajar terhapdap pemimpin serta undang2. Mereka buat secara suka hati mereka. Kalau dikutkan dari dulu pada PR polis salah, lawyer salah, hakim salah, menteri salah, ACA salah, EC salah, skang ni SUltan pun salah, dan mereka saje lah yg betol. (Mcm perangai yahudi buat sesuka hati, kekecohan sana sini tapi tuding jari kat org lain)

DSAI selalu berkata dalam ceramahnya, “Insyallah with gods willing mereka akan tubuh kerajaan baru” Namun kini Alhamdulillah dengan keizinan Ilahi semua ini telah berlaku. Apakah ini takdir, qada’ n qadar ketentuan ilahi.
Dan apakah ini spt ape yg mereka selalu katakan, kebenaran akan terbukti jua akhirnya. Marilah kita ambil iktibar dan memanfaat kan perkembangan yg positif ini ke arah pembangunan ummah dan negara

Namun ape yg boleh diperkatakan dengan senario ini oleh PR
YG DIKEJAR TAK DAPAT, YG DIKENDONG BERCICIRAN

P/s: Dulu DSAI nak merampas kerajaan dengan MP lompat takde sape pun cakap ape2. skang nih baru lah nak melatah bukan2.

oi sudah2 la politik tuh, bila mau buat kerja? Kami Rakyat Mau Cari Makan Utk diri keluar masyarakat dan masa depan. dengan ucapan main la lompat2 lagi.

AKir kata Tahniah, harapan PKR nak tubuh kerajaan baru termakbul jugak akhirnya.